Łączenie taśm przenośnikowych

Taśmy przenośnikowe to główny element przenośnika taśmowego, który wykorzystywany jest od dawna w wielu gałęziach przemysłu. Ich zadaniem jest transportowanie różnego rodzaju materiałów. Taśmy przenośnikowe wykorzystywane są zazwyczaj w zakładach pracy, fabrykach czy kopalniach.

Wulkanizacja taśm przenośnikowych

Serwis przenośnika taśmowego należy rozpocząć od dokładnych oględzin narzędzia, a także monitorowania jego pracy. Taśmy przenośnikowe często bywają popękane w wyniku działania warunków atmosferycznych czy z powodu przenoszenia ostrych materiałów. Eksploatacja taśm przenośnikowych wiążę się często z ich naderwaniem lub nawet rozerwaniem. W takim przypadku warto jest poddać taśmy przenośnikowe wulkanizacji. Jest to metoda klejenia taśm “na gorąco” przy użyciu specjalnych pras. Metoda łączenia, jaką jest wulkanizacja taśm przenośnikowych cechuje się niezwykłą jakością połączenia, które zbliżone jest do pierwotnej trwałości złącza.

Naprawa taśm przenośnikowych

Większe taśmy przenośne raczej wytwarza się z myślą o regeneracji, ponieważ mają one warstwę, która się zużywa. Warstwa ta pełni podobną funkcję, co bieżnik opony auta użytkowego. Jednym słowem jeśli grubość danej taśmy spada do minimalnej, określonej przez producenta to warto zastanowić się nad jej regeneracją powiązaną z naprawą możliwych naderwań. Często bywa też i tak, że dana taśma się zrywa i wtedy właśnie jej naprawa jest wymagana. Serwisowanie taśmy może być wykonane wcześniej wymienioną metodą na gorąco lub techniką na zimno, która wykorzystuje specjalną mieszankę klejów. Inną metodą jest klejenie mechaniczne, cechujące się najkrótszym czasem łączenia. Ta technika sprawdzi się podczas konserwacji urządzenia. Naprawa taśmy przenośnikowej może być problematyczna i dużo kosztować. Warto jednak zainwestować w trwałość taśm przenośnikowych, które mogą znacznie wpłynąć na tempo prac. Jeśli zastanawiasz się, jak wygląda serwisowanie taśm przenośnikowych odwiedź blog, gdzie znajdziesz praktyczne porady i informacje w zakresie użytkowania i naprawy przenośników taśmowych.

Warto pamiętać, że w sporych taśmach przenośnikowych część roboczą się wymienia. Takie taśmy pod wieloma względami podobne są do pasków klinowych, czyli poza częścią roboczą jest też część konstrukcyjna, czyli tylne ogumienie. W takim ogumieniu zatopiono wyjątkowo odporne włókna. Włókna te to tkanina używana także w kamizelkach kuloodpornych, oraz w oponach typowych aut dostawczych. Znaczne uszkodzenia tej części taśmy mogą zakwalifikować ją już na wstępie do wymiany, ale jeśli uszkodzenia tej warstwy są minimalne, a po przycięciu brzegów i nałożeniu nowej warstwy roboczej dana taśma nadal spełnia wymogi producenta to po wykonaniu wulkanizacji trafia do dalszej eksploatacji.